PS. Nyt kommentointi on tehty kaikille helpommaksi!
Lisäsin myös aktiivisimmat kommentoijat sivupalkkiin näkyville!

perjantai 2. joulukuuta 2011

Nukahtamisen TOP-5

Yhdellä jos toisella on ongelmia saada iltaisin ja öisin unen päästä kiinni. Keräsin pienen listan unen tuloa helpottavia konsteja. Itse tuppaan monesti unohtamaan hyväksikin havaitut keinot ja tuskailen turhaan virkkuna peiton alla.

1) KUUMA SUIHKU. Hyväksi havaittu keino rentouttaa lihakset ja mieli ennen nukkumaan menoa. Kun kuuman suihkun jälkeen vetää peiton korviin, uni tulee melkein itsestään, koska ruumiinlämpö laskee.

2) LISÄÄ ULKOILUA JA LIIKUNTAA. Ihminen tarvitsee fyysisiä aktiviteetteja pysyäkseen terveenä. Jos uni ei tahdo tulla, voisitko päivän mittaan liikuttaa kehoasi hiukan enemmän...? Sitten illalla keho kaipaa lepoa ja uni maittaa.

3) KIRJA TAI TV. Pyörit sängyssä toista tuntia valveilla etkä tiedä, mitä tekisit...? Lue hetki (kuivaa) kirjaa, joka tuppaa aina jäämään kesken. Lukeminen ei ehkä aina innosta tai onnistu? Minulla toimii myös television katselu. Keskityn katselemaan nauhalta jotakin ohjelmaa kaikessa rauhassa ja huomaamattani rupean jo haukottelemaan. Joskus jopa tv unohtuu päälle.

4) VÄHÄT UNET. Ikävämpi vaihtoehto on nukkua yhtenä yönä lyhyet (esim. viiden tunnin) unet. Melko varmasti illalla väsyttää ainakin enemmän kuin tavallisesti.

5) MÄKIKUISMA. Mäkikuismasta saattaa olla apua univaikeuksiin sen rauhoittavan ja ahdistusta poistavan ominaisuuden vuoksi. Huom, mäkikuismaa ei voi käyttää yhdessä joidenkin lääkkeiden kanssa! Tarkista yhteensopivuus luotettavasta lähteestä (esim. lääkeselosteesta) ennen käyttöä.

Tuleeko muita hyväksi havaittuja konsteja mieleen?

5 kommenttia:

  1. Hyviä neuvoja kaipaisin minäkin, koska mulla on ihan hirveitä vaikeuksia nukahtaa illalla. Saatan pyöriä sängyssä parikin tuntia ennen nukahtamista ja sitten vielä heräillä yöllä tunninkin välein. Aamulla kyllä nukuttaisi vaikka kuinka. Kirja ja telkkari on minulle ehkä parhaimpia neuvoja, mutta niissä on se ongelma, että ne alkavat kyllä väsyttää ihan hirveästi, mutta annas olla, kun laitan silmät kiinni, niin jo alkavat ajatukset pyöriä päässä. Ehkä minullakin on sitten jonkinlainen stressi? Ihmeellisintä tässä on kuitenkin se, että minua ei nukuta päivällä ollenkaan, joten ehkä asiassa ei sitten edes ole mitään ongelmaa? Nukuttaako sinua päivisin?

    Mitään luontaistuotteita en ole vielä kokeillut, mutta mäkikuisma oli hyvä vinkki, kiitos siitä. Kuulin myös jonkun toisen luontaistuotteen nimen, jota en kyllä enää muista, mutta luontaistuotekaupoista sitä varmaan kyselemällä löytyisi. Jotenkin ei kai vain haluaisi tunnustaa ongelmaa, ja siksi kaikenlaisten ”lääkkeiden” hankkiminen tuntuu niin vastenmieliseltä ajatukselta.

    Ai niin, ja minua auttaa myös se, jos en saa unta, että nousen ylös ja syön jotain hiilihydraattipitoista. Ei nyt esim. kokonaista täytekakkua kuitenkaan, vaan jotain pientä. :-D

    VastaaPoista
  2. Mulla on tällä hetkellä lähinnä tuo nukahtamisvaikeus, mutta jos on stressiä, niin sitten heräilen lisäksi vielä jatkuvasti... Kyllähän se stressiltä kuulostaa, jos heräilet koko ajan, mutta toisaalta jos siitä ei ole suurempaa haittaa, niin... mitään ongelmaa ei kai ole. =) No, mulla on kanssa noi aamut tosi hankalia. Monta tuntia heräämisen jälkeen saatan olla vielä ihan "pölmistynyt". Jonkin verran väsyttää päivisin, mutta kun se menee ohi, niin virkistyn kummasti. Olen kai parantumaton iltavirkku?!!

    Ehkä tarkoitat valerianaa? En muistanutkaan sen olemassaoloa enää. Muistan, että olen kokeillut sitä kerran, tosin en unettomuuteen vaan jännitykseen. Olin ihan kauhuissani, koska mun piti pitää puhe puhekurssilla ja otin sitten vähän valerianaa etukäteen. Noh, se vaikutus oli tosiaan unettava ja vaikka kuinka yritin skarpata, olin ihan väsyksissä. Seuraavalla puheenpitokerralla luotin sitten enemmän omaan "jännittäjä"-persoonaani ja menikin jo puheet paremmin. ;) Mä oon kyllä aika herkkä kaikille vaikutuksille, etten sit tiedä miten vahvasti muilla vaikuttaa... Kai sitä vaan reagoi jotenkin herkästi sellaisiin pieniin eroihin olotilassa.

    Hehe, olisipa kakkua jääkaapissa... Ei mutta ihan totta, hiilihydraatit väsyttää. Jos sitä ottaisi tavaksi mutustaa yöllä leipää ja katsella tv:tä. Heh.

    VastaaPoista
  3. Muistelin, että se luontaistuote oli ehkä trypto-jotain, ja googlettelemalla löytyi ainakin semmoinen kuin Trypto-tabs. Kuulin tuotteesta Life-kaupan mainoksessa, joka tuli tässä vastikään jossain ostoskeskuksessa... Tuo "trypto" jäi mieleen, kun tryptofaani on juuri se aminohappo, jonka puute voi aiheuttaa unettomuutta (jäi psykan kurssilta mieleen, sattuneista syistä, hih).

    Mutta valerianan olin minäkin unohtanut. En tiennyt, että sitä voi käyttää jännitykseenkin. Joskus kokeilin jotain toista (jonka nimeä en taaskaan muista!) juuri esiintymisjännitykseen, mutta ei minua se ei tuntunut oikein auttavan, ja ehkä siksi olen vähän epäileväinen kaikkien luontaistuotteiden suhteen. Tai sitten minä olen niin "paatunut", että minuun ei mikään tehoa. :-D

    VastaaPoista
  4. Kärsin unettomuudesta yli 20 vuotta joten nämä perusohjeet unettomuudesta on hyvinkin tuttuja. Ongelma juontui minusta itselläni kahdesta seikasta joista ei kovinkaan paljon saa tietoa mistään. Eli itselläni vuorokausirytmi ei olekaan se perus 24 tuntia vaan hieman enemmän. Enkä olisi tälläistä ikinä oivaltanut jollei eräs lääkäri olisi alkanut tästä puhumaan ja ehdottanut tätä... Tästä johtuen rytmini kääntyy aina hiljalleen ja sen oman sisäisen rytmin kanssa onkin ollut tekemistä jotta olen sen kanssa voinut olla.

    Toinen juttu olivat nämä ajastukset jotka pyörivät päässä... Keskeneräiset asiat ja prosessithan siellä päässä pyörivät enkä ollut osannut niitä nimetä. Minulla ei ollut silloin kykyä työstää niitä, katsoa niitä tarkemmin. Aina vain häpeä, ahdistus ja tuska ja epätietoisuus jylläsivät enkä nähnyt niiden taakse, en sitten millään. Jotkut sanovat tätä stressiksi, en sitten tiedä miten se tähän asiayhteyteen sopii? Kaipa se stressiä sitten on kun keskeneräiset asiat pyörivät?

    Olisinpa silloin pahimpaan aikaan oivaltanut että ajatuksista ei tarvitse ottaa kiinni, vaan niiden voi antaa tulla ja mennä vapaasti.. unensaanti helpottuu..

    Tuo Hipun konsti on hyvä, sitä käyttelen välillä sujuvasti silloin rytmi meinaa ihan käännähtää. Olen vain niin makealle perso että joudun hieman hillitsemään itseäni - jos syön liikaa enkä sopivasti nopeita hiilareita niin sitten taas takuulla en saa unta..

    VastaaPoista
  5. Hippu: Tuosta tuotteesta en olekaan kuullut. Kerro ihmeessä vaikutuksista, jos aiot sitä tuotetta kokeilla! Hehe, ehkä se ei pelkästä "paatuneisuudesta" johdu. ;)

    Leena: Kuulostaa tosi kiinnostavalta tuo vuorokausirytmi! Jos epäilee, että rytmi on normaalista poikkeava, mitä apukeinoja sen sisäisen rytmin kanssa toimeen tulemiseksi olisi...? Osaisitko antaa joitakin neuvoja tai mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?

    Stressi taitaa olla jonkinlainen yleiskäsite? Taustalla voi olla kaikenlaista työstettävää, keskeneräisiä asioita tai suhtautumistavassa muutettavaa jne. Luulen, että olet oikeassa siinä!

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...